Project Logo Icon

Wat zijn de trends in de Online Marketing anno 2024?

Trends in de Online Marketing

 

De wereld van online marketing verandert snel. Nieuwe technologieën en veranderende verwachtingen van consumenten zorgen ervoor dat bedrijven steeds moeten vernieuwen. In deze blog hebben wij het dus over de nieuwste trends in de online marketing: 

 

Online Marketing
Foto Wat zijn de trends in de Online Marketing anno 2024?

1. De opkomst van AI

 

Kunstmatige intelligentie (AI) helpt bedrijven om hun marketing slimmer te maken. Deze kunstmatige intelligentie kan namelijk grote hoeveelheden data analyseren en zo voorspellen wat klanten willen. Dit maakt het makkelijker om gepersonaliseerde advertenties en content te brengen bij de gebruikers. Het gevaar van deze ontwikkeling is wel dat mensen zich zorgen maken over hun privacy. En wat als iedereen straks alles over elkaar te weten kan komen, wat voor gevolgen dat heeft op ons welzijn?

 

 

2. Meer Focus op Privacy

 

Zoals in het stukje hierboven is al beschreven dat mensen zich steeds meer zorgen maken over hun privacy online. De nieuwe wetten verplichten bedrijven om open te zijn over hoe ze de data gebruiken. Dit betekent dat bedrijven nieuwe manieren moeten vinden om informatie te verzamelen zonder de privacy van hun klanten te schenden. En soms komt het dus voor dat bedrijven zich dan in een ‘grijs’ gebied bevinden wat ervoor zorgt dat er onvrede en weinig vertrouwen heerst bij de gebruikers. En dat kan ik mij als online marketeer heel goed voorstellen…

 

 

3. Kleine influencers zijn de toekomst!

 

In plaats van samen te werken met grote influencers, kiezen veel merken nu voor kleinere influencers. Deze 'micro-influencers' hebben vaak een trouwe en betrokken volgers groep, wat zorgt voor meer geloofwaardige en effectieve promoties. Dit zie je steeds meer merken toepassen en het lijkt wel alsof geen merk in Nederlands meer zonder deze influencers kan. Nederlanders houden nu eenmaal van het kijken naar vlogs en het volgen van influencers dus dat is precies waar deze bedrijven slim op inspelen: met resultaat!

 

 

4. Video blijft koning

 

Video’s blijven enorm populair. Korte, pakkende video's zijn in trek, vooral op platforms zoals TikTok en YouTube. Livestreams en interactieve video's bieden nieuwe manieren om met het publiek te communiceren. Ook de Instagram Reels groeien hard. Mensen kijken nu eenmaal liever een korte informatieve video dan een Instagram bericht lezen met een caption van 50 woorden. En dat zie je duidelijk terug in deze ontwikkeling. 

 

 

5. Winkelen via Social Media

 

Steeds meer mensen kopen producten direct via social media zoals Instagram en Facebook. Deze platforms maken het steeds makkelijker om te shoppen zonder de app te verlaten. En het voordeel hiervan is dat deze apps er ook aan verdienen. Want zij leveren uiteindelijk de klanten voor deze bedrijven. En daarnaast is het gebruik van deze social media apps enorm toegenomen. Zowel in gebruikers als in gemiddelde schermtijd en dat zorgt ervoor dat het een hele interessante en succesvolle markt is voor verkopers. 

 

 

6. Hyper-Personalisatie

 

Bedrijven gebruiken data om zeer gepersonaliseerde ervaringen te creëren. Of het nu gaat om e-mails of productaanbevelingen, het doel is om de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste persoon te sturen. Zodra je dit onder de knie hebt als bedrijf, kan je doelgericht aanbevelingen sturen naar mensen waardoor de kans op verkoop vele malen groter is!

 

 

7. Stemgestuurde zoekopdrachten

 

Met de opkomst van slimme speakers zoals Alexa en Google Home wordt zoeken via spraak steeds gebruikelijker. Bedrijven moeten hun online content aanpassen zodat het goed vindbaar is via deze stemgestuurde zoekopdrachten. En ook deze technologie gaat razendsnel. 

 

 

8. Duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid

 

Consumenten verwachten dat bedrijven zich inzetten voor het milieu en maatschappelijke doelen. Bedrijven die transparant zijn over hun inspanningen op dit gebied, winnen het vertrouwen en de loyaliteit van hun klanten.

 

 

9. Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR)

 

AR en VR bieden nieuwe manieren om klanten te betrekken. Denk aan virtuele paskamers waar je kleding kunt 'passen' zonder de winkel te bezoeken. Deze technologieën maken de winkelervaring leuker en interactiever. En op deze manier verzinnen ondernemers elke keer een nieuwe manier om mensen te prikkelen op hun nieuwsgierigheid. 

 

 

10. Vertel echte verhalen!

 

En dan gaan we nu door naar het laatste onderwerp van deze blog. Namelijk dat mensen eerlijkheid en authenticiteit waarderen. Content gemaakt door gebruikers, zoals reviews en ongescripte video's, wint aan populariteit. Merken die echte verhalen van hun klanten delen, bouwen meer vertrouwen op. En dat is logisch in een wereld van nu waar het heel makkelijk is om neppe informatie te publiceren. 

 

Samenvatting:

 

Korte samenvatting van deze blog: Online marketing in 2024 draait om innovatie en authenticiteit. Bedrijven die deze trends omarmen, kunnen beter met hun klanten communiceren en zich onderscheiden van de concurrentie. Het is een spannend jaar vol nieuwe kansen voor bedrijven! 

 

Vind je deze blog leuk? Bekijk dan ook eens onze andere blogs voor meer interessante onderwerpen.

 

Gerelateerde blogs

Content is king, maar distributie is Koning: hoe verspreid je jouw content voor een maximaal bereik?

Geschreven door: Ruben Griffioen

Sfeerafbeelding Content is king, maar distributie is Koning: hoe verspreid je jouw content voor een maximaal bereik?
Webshop
Social Media
SEO
Website
7 minuten
maandag 4 november

Alles wat je moet weten over Google Reviews.

Geschreven door: Derrick Vink

Sfeerafbeelding Alles wat je moet weten over Google Reviews.
SEO
Website
3 minuten
dinsdag 30 april

Een blik op AI-systemen en de toekomst

Geschreven door: Ruben Griffioen

Sfeerafbeelding Een blik op AI-systemen en de toekomst
Online Marketing
10 minuten
dinsdag 18 juni
Klaar voor de volgende stap?

Wat de vraag of doelstelling ook is, de achterliggende wens is de onderneming online laten groeien via Online Marketing. V&G Online Marketing helpt hierbij van A tot Z. Of het nou om gaat over het maken van content, bedrijfsvideo’s, Social Media Marketing, Google SEO / SEA of videoproductie.

Logo icon