In een social media strategie hou je rekening met een aantal factoren die bepalend zijn voor het gewenste eindresultaat. Een aantal voorbeelden zijn: doelgroep, platformkeuze, content, stijl, monitoring en analyse.
Je wilt namelijk dat jouw content goed aansluit bij de gewenste doelgroep. Dus als jij bijvoorbeeld een social media post maakt over ‘vakkenvuller gezocht voor onze supermarkt’ wil je niet dat deze terecht komt bij gepensioneerde mensen maar juist bij mensen in de leeftijdscategorie 15-25 jaar oud. Tijdens het maken van de content houd je hier dus rekening mee en schrijf je teksten die aansluiten bij hen.
Daarnaast is het ook nog van belang welk platform je kiest. Het gebruik van Instagram is aanzienlijk groter dan bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn en Pinterest. Daarnaast is Facebook onder jongeren minder populair en LinkedIn wordt al helemaal weinig gebruikt onder jongeren. Dat zijn dus zaken om rekening mee te houden wanneer jij besluit iets te posten op één van deze kanalen. Linkedin is een platform dat steeds populairder wordt en daar valt dus nog veel te behalen. Wij zien ook dat bedrijven steeds meer actief zijn omdat LinkedIn ook veel gebruikt wordt voor vacatures.
Het telefoongebruik is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Deze toename zie je in alle leeftijdscategorieën maar vooral bij de jongeren. Tegenwoordig worden kinderen opgevoed met een telefoon en kunnen zij zich geen leven voorstellen zonder telefoon en social media. Social media is dus echt een onderdeel geworden van ons dagelijks leven en daardoor een van de beste plekken om als bedrijf zichtbaar te zijn. Op deze manier zorg je ervoor dat je een hoge ER(V)/ER(v) krijgt op je content.
ER(V) is een afkorting voor engagement rate. Dit is het percentage bestaande volgers dat interactie met jouw content heeft gehad. Dit zijn dus de mensen die jij al kent of die je dus volgen op instagram etc.
Wat heb je aan deze gegevens? Hierdoor krijg je een goed inzicht over of jouw posts nog steeds aansluiten bij jouw volgers en of het dus ‘goede’ content is.
Wil jij je netwerk uitbreiden? Meer volgers? Meer likes? Dan pas je de ER(v) toe. In dit geval krijg je dus inzicht in de mensen die jou nog niet volgens maar wel interesse hebben in jouw content.
Het is natuurlijk belangrijk dat je continu blijft analyseren en optimaliseren. Wil jij het maximale rendement halen uit jouw social media? Dan zul je op alles moeten letten en blijven kijken waar verbetering mogelijk is, alleen op deze manier gaat jouw account opleveren wat jij wil!
Vind je deze blog leuk? Bekijk dan ook eens onze andere blogs voor meer interessante onderwerpen.
Geschreven door: Ruben Griffioen
Geschreven door: Inge Zijlstra
Geschreven door: Ruben Griffioen